Ljubljana, vakantiebestemming #1 - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu Ljubljana, vakantiebestemming #1 - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu

Ljubljana, vakantiebestemming #1

Door: Esmée

Blijf op de hoogte en volg Esmée

31 Oktober 2013 | Slovenië, Ljubljana

Eerlijk gezegd was mijn topografie niet meer wat het geweest was en had ik de connectie Ljubljana – Slovenie niet meer kunnen maken. Maar na wat research over de buurlanden van Hongarije kwamen we uit op deze prachtige hoofdstad als eerste bestemming van onze vakantie. (wat overigens erg luxe is omdat ik in Nederland geen herfstvakantie heb). Het is een kleine stad, met nog geen 300.000 inwoners en is gelegen aan de rivier Ljubljanica.
Samen met Willemijn en Maurice vertrok ik zaterdagmorgen om 6.15 uur met de bus. Het was een reis van 7:15 uur. We hadden geen vertraging en het ging eigenlijk best vlot. Het uitzicht onderweg was ook niet onaangenaam, maar eerlijk gezegd heb ik meer genoten van het uitzicht aan de binnenkant van mijn ogen…
Toen we aankwamen hebben we een terrasje gepakt in de zon, het was 20 graden! Heerlijk. Het weekend stond in het teken van de marathon, de hele stad was vol met fanatiekelingen, van jong tot oud. We hebben nog even een kijkje genomen en zijn daarna naar het hostel gegaan. Het was een prima hostel, ruime kamer. Er sliepen wel nog andere mensen: een stelletje van onze leeftijd en een Chinees van middelbare leeftijd.
We hebben aan de receptie even geinformeerd over leuke tentjes en activiteiten en zijn toen richting het kasteel vertrokken. De ligging is erg mooi, we zijn met een liftje omhoog gegaan en hebben een tentoonstelling bekeken over de geschiedenis van Ljubljana. O.a. informatie over de Tweede Wereldoorlog. Ook hebben we de toren beklommen en vanaf daar hadden we een mooi uitzicht over de stad. Vervolgens kwamen we tijdens onze zoektocht naar voedsel, een marktje tegen: we vielen zo met onze neus in de cacao boter (opmerking van de vakantie). Even de gierige Nederlanders uitgehangen door alleen de gratis dingen te proeven. Daarna hapje Mexicaans gaan eten en zijn daarna weer op het terras neergeploft. Heel toevallig zag ik daar een bekende, een Braziliaanse jongen die ook mee was met de trip naar Krakau. Hij was samen met een Duitse jongen en we zijn met z’n vijven naar een club gegaan ‘Klub Cirkus’. Het was erg groot en er kwam een coverbandje optreden. Dus lekker meebleren met de nummers van nu en wat gouden oude. Daarna kwam er hele chille muziek, o.a. house. Dus lekker gedanst.

Ook hier ging de klok een uur terug, dus we hadden een uurtje extra om te slapen. Helaas werd onze nachtrust wel verstoord door de snurkende middelbare Chinees.

De volgende dag gingen we lekker ontbijten en beetje slenteren in de stad. We zijn naar het Tivoli park gelopen en hebben daar lekker onder het genot van koffie een paar uur op het terras gekaart. Het is echt opvallen dat alles in Ljubljana er zo gelikt uitziet! Boedapest is een stuk viezer en stuk grauwer, donkerder. De sfeer in Ljubljana is veel relaxter. Het heeft eigenlijk meer weg van een klein stadje, dan van een landelijke hoofdstad. De bruggetjes en de gebouwen, het is allemaal best schattig en romantisch. Na het avondeten zijn we naar een plek gegaan wat eigenlijk net een klein dorpje in Ljubljana is, heel alternatief. Maar echt leuk om te zien, verschillende soorten kroegjes, aparte zitjes buiten, veel kleuren, beelden, graffiti etc.

Maandag was er eigenlijk niet veel meer dat we moesten zien. Maar onze bus naar Zagreb ging pas om 15.30 uur. Dus we hebben heerlijk ontbeten (museli met vers fruit, jammie) en rondgelopen en op het terras gezeten.

Ik ga me nu klaarmaken en richting het vliegveld, om papa en mama op te halen!!! Het verslag over Zagreb krijgen jullie nog tegoed!

• 31 Oktober 2013 - 15:10

Tante An En Oom Leen:

Hallo Esmée,
    Wat een heftige verhalen! Zo te lezen hoef je je daar niet te vervelen. Nu gezellig je pa en ma halen. Leuk dat ze er zijn op je verjaardag. Van ons hartelijk gefeliciteerd.
    Ik heb je moeder pas uitgebreid gesproken dus weten we weer een heleboel van de familie. We volgen je belevenissen zoals je ziet. De verslagen vergen ook nogal wat tijd maar dan beleef je het zelf ook weer opnieuw hè.
    Geniet van je verjaardag en doe je ouders de hartelijke groeten van ons.
    tante An en oom Leen

• 31 Oktober 2013 - 19:16

Rieneke, Dolf En Marlot :

Lieve Esmée,
    Wat heerlijk dat je ouders komen! Ik denk dat ze enorm gaan genieten net zoals wij dat hebben gedaan 2 weken geleden. Alvast heel hartelijk gefeliciteerd van ons en natuurlijk ook van Lennart.
    En je bent dan morgen (eindelijk) volwassen! Geniet daar maar lekker van.
    xx

• 01 November 2013 - 12:16

4 Van Rossums:

Lieve jarige Esmee,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog wel zo'n bijzondere! Volwassen jongedame ben je nu!
    Uiteraard ook namens Tom, en Bianca en Patrick (aan het werk en op school) een hele fijne dag gewenst, ook samen met je ouders. Het wordt vast een mooie, gedenkwaardige en bijzondere verjaardag.
    Geniet er maar van! Nog bedankt voor je kaart uit Budapest en de felicitatie voor mijn birthday.
    Alle goeds gewenst voor deze dag en heel het komende jaar!
    Liefs,
    Joke

• 01 November 2013 - 17:33

Patrick :

Hey Esmee,
    Leuk om dit allemaal weer te lezen, zeker dat van die snurkende Chinees was wel lachwekkend.
    Het is dan daar wel lekkerder weer dan hier, zou ik ook wel willen...
    Hoe dan ook een leuke verjaardag gewenst, en ik wacht het volgende verslag weer af ;).
    groetjes,

Patrick

• 01 November 2013 - 19:01

Bianca:

Lieve Esmée,

Ik kan het niet laten om ook even mijn berichtje erbij te voegen:
    Van harte gefeliciteerd en maak er een feestelijke Hongaarse avond van!

Liefs en groetjes,

Bianca

• 10 November 2013 - 17:38

Oma-Opa Jacob Cats:

Hoi,volwassen kleindochter.Ja dat hebbeb we nu al een paar keer voorbij zien,en horen komen,ook van jou zelf,dus is het (helaas) ook voorbij ,dat je Oma's "diertie"bent? Gekheid hoor.We zijn veel te trots op deze volwassen en bereisde kleindochter.Vanmorgen dus op de koffie bij je ouders en heel veel foto's gezien en verhalen gehoord.Maar wat sneu voor je moeder dat ze wat slaap moest inhalen op een bank op straat en je vader z'n kostje uit de vuilnisbak moest halen.We hebben genoten van de foto's en smeuige verhalen over die bar met allerlei troep.We zijn mischien van plan in het voorjaar via Oostenrijk naar Ljubjana en omgeving te gaan,we zien dan wel waar we uitkomen.Doe de groeten aan de voor ons onbekende vrienden van de voor hen onbekende Oma en Opa.Liefs van ons beiden.