3 generaties in Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu 3 generaties in Boedapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu

3 generaties in Boedapest

Door: Esmée Rouvoet

Blijf op de hoogte en volg Esmée

18 Januari 2014 | Hongarije, Boedapest

Lieve allemaal,

Mijn op een na laatste blog!

Inmiddels zijn alle papers ingeleverd en heb ik van de meeste vakken ook cijfers terug. Ik moet nog van 1 vak het cijfer terugkrijgen, maar de rest heb ik allemaal gehaald met goede cijfers. Ik kan me nog steeds verbazen over het niveau van de universiteit en het gemak waarmee hele goede cijfers behaald kunnen worden. Ik ben benieuwd hoe deze cijfers in Nederland worden beoordeeld. Een 5 in Hongarije is het hoogste cijfer dat men kan halen, maar het lijkt me sterk dat het wordt omgezet in een 10 in Nederland.
Daarnaast ben ik momenteel ook druk bezig met het vinden van een baantje. Tot nu toe tevergeefs. Dus mocht iemand een parttime bijbaantje weten in Hilversum en omstreken, dan hoor ik het graag!!!

Daarnaast heb ik vorige week dinsdag iets ongebruikelijks en bijzonders gedaan, waarvan de meeste mensen (denk ik) niet verwachtten dat ik dat ooit zou doen. Al ruim 1,5 jaar zit het idee al in mijn hoofd en vorige week heb ik het dan echt gedaan: een tattoo laten zetten. Het is een heel klein kruisje op mijn linker pols. Ik ben er erg blij mee en het betekent veel voor me, aangezien het geloof erg belangrijk is in mijn leven en in Boedapest heb ik dat ook zeker gemerkt.

Vorige week donderdag, 9 januari, kwamen mama en oma naar Boedapest! ’s Morgens heb ik ze opgehaald en we zijn na een kopje koffie naar hun appartement gegaan. Dit was overigens hetzelfde appartement waar papa en mama verbleven in november. We zijn ’s middags lekker rond wezen lopen door de toeristische straat langs de Donau en hebben de basiliek bekeken. ’s Avonds bij een Italiaan gegeten. ’s Avonds ben ik samen met een aantal vrienden wezen stappen!
De volgende dag zijn mama en oma samen op pad gegaan in de ochtend en aan het eind van de middag hebben we met z’n drietjes de boottocht gedaan, toen het al donker begon te worden.Vervolgens zijn we naar het New York café gegaan, waar we echt onze ogen uit hebben gekeken, omdat het zo mooi en zo luxe is, we hebben daar een lekkere home made lemonade gedronken! ’s Avonds hebben we lekker pasta gegeten in het appartement. Zaterdag zijn we naar de burchtheuvel gegaan, flink wat uurtjes rondgelopen en ook geluncht in een leuk restaurantje, waarbij we uitkeken op het parlement. ’s Avonds in de straat van het appartement gegeten bij een restaurant waar ze zowel een Italiaanse als Hongaarse keuken hebben. Daarna ben ik nog samen met mama naar de Ice Bar gegaan, waar we ontzettend gelachen hebben. Zaterdag op zondag bleef ik slapen bij hen en zondag hebben we het parlement bezocht. Daarna zijn we naar mijn huis gegaan, want dat wilde oma ook nog heel graag zien. We hebben bij mij gegeten! Maandag nog gezamenlijk geluncht en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen. Het waren hele leuke dagen met z’n drieën, we hebben allemaal ontzettend genoten en heerlijk bijgekletst over van alles en nog wat. Echt heel bijzonder dat dit zo kon!

Maandagavond ben ik samen met Willemijn en haar oom, die hier was voor zaken, naar een typisch Hongaars restaurant gegaan. We hebben heerlijk gegeten en het was erg gezellig. Dinsdag weer voor de tweede keer dit jaar naar de kleuters geweest. A.s. dinsdag zal ik afscheid van ze nemen, wat ik best wel jammer vind, want ik leer de kinderen steeds beter kennen en het is zo leuk om te zien hoe sommige kinderen in de afgelopen 3 maanden vooruitgang boeken. Afgelopen week zijn we begonnen met het afnemen van de cito toets en komende week zullen we daarmee verder gaan en het afronden. Dinsdagavond was een afscheidsavond van een paar mensen. Met z’n allen afgesproken in een bar, waar live muziek was en danslessen werden gegeven. Hele leuke sfeer!
Woensdag ben ik samen met Willemijn naar de Janos Hill gegaan. Dit is een berg aan de Boeda kant. Met een stoeltjeslift zijn we naar boven gegaan. Op het eerste gezicht leek het alsof het gesloten was, de stoeltjeslift stond stil en het was aarde donker. Maar neehoor! We konden gewoon naar boven. We hebben daarboven rondgelopen en daarna lekker opgewarmd bij de openhaard.

Donderdag had ik een echte rommeldag. Geleerd voor een vak in Nederland, waar ik over een maand een herkansing voor heb, baantjes gezocht, schoongemaakt en alvast een deel van m’n koffer ingepakt .
’s Avonds zijn Wil en ik wezen uiteten met Maurice en een vriend van hem uit Nederland en daarna net zoals vorige week donderdag en vele andere avonden, naar Morrisons gegaan, waar het bier op de donderdagavond tot middennacht 100 Forint kost (30 euro cent).

De laatste dagen zijn aangebroken, woensdagmiddag vlieg ik naar huis. Eerlijk gezegd met gemixte gevoelens. Aangezien hier alles is afgerond en al veel mensen naar huis zijn en er niet zoveel dingen meer georganiseerd worden, is het hier natuurlijk heel anders. Maar desalnietemin blijft het gewoon zo leuk en gezellig, de stad is zo fantastisch, dat ik eigenlijk nog wel even zou willen blijven. Maar het is wel verstandig dat ik nu al terug ga, zo heb ik nog even 1,5 week om om te schakelen, ritme aan te passen voordat school weer begint. Daarnaast is het ook gezellig om weer bij vrienden en familie te zijn en weer lekker te kunnen voetballen en sporten (wat ook hard nodig is).

Vanmiddag ga ik Anna ophalen, zij komt me nog vergezellen de laatste paar dagen. En samen met Anna en de mensen die hier nog zijn, gaan we er nog 4 top dagen van maken!

Liefs uit Boedapest

  • 18 Januari 2014 - 14:08

    Rieneke:

    Hoi Esmée. Nog hele fijne laatste dagen in Boedapest en alvast een fijne terugreis. Dat we elkaar ook in NL zo vaak zullen zien via Skype zal wel niet maar je bent natuurlijk altijd van harte welkom via Skype of in het echt ;-) bij ons in Bilthoven.

  • 18 Januari 2014 - 15:21

    Bianca Van Rossum:

    Hey Esmée,

    Een hele goede terugreis gewenst en nog even genieten van je laatste paar dagen in Boedapest (zal vast wel lukken)!

    Groetjes,
    Bianca

  • 18 Januari 2014 - 15:23

    Tom En Joke Van Rossum:

    Hoi Esmée,
    Op de valreep dan maar nog een berichtje terug; leuk in elk geval dat je dan weet dat je blog weer meteen gelezen wordt! Echt afronden en aftellen nu, ook dat is vast weer spannend.
    Begrijp ik het goed dat het ook je kamergenoten nu weer naar Nederland vertrekken, of hebben die een langere periode dan jij? We zijn inderdaad benieuwd hoe het met je leerniveau en je cijfers straks aan gaat sluiten en of het lekker geruisloos weer op te pakken is hier.
    Natuurlijk is afsluiten van je leventje en belevenissen daar lastig, maar je moet maar zo denken: dat heb je toch maar mooi meegemaakt en je zult het niet gauw vergeten. Maar overal laat je oo wat van jezelf achter, en dat is best lastig!
    Nou, maak van de laatste dagen nog iets moois, sterkte met het verdere afronden en inpakken en alvast een hele goede reis terug naar hier gewenst! Groetjes van ons allebei!
    Joke en Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Esmée

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 35392

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Boedapest

Landen bezocht: