Laatste blog: terugblik - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu Laatste blog: terugblik - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu

Laatste blog: terugblik

Door: Esmée

Blijf op de hoogte en volg Esmée

04 Februari 2014 | Nederland, Amsterdam

Lieve volgers,

De laatste paar dagen in Boedapest heb ik nog flink genoten en de toerist uitgehangen, aangezien Anna nog op bezoek was gekomen. We hebben erg genoten samen! Nog de laatste keer naar de Boeda kant geweest, laatste stapavondjes, laatste keren uiteten en we zijn ook nog naar een badhuis geweest! Woensdag 22 januari vlogen we terug samen met Hanna, waar Laura, opa en Annebel ons stonden op te wachten!!


Nu ik dan bijna 2 weken weer in het vertrouwde kikkerlandje ben, wil ik toch even kort terugblikken op het afgelopen semester. Want wat was het geweldig.

Ik heb een fantastische tijd gehad, met ontzettende leuke mensen om me heen.
En dat begon allemaal met Willemijn. Vanaf het begin af aan, in Nederland, hadden we een hele goede klik en hadden we dagelijks contact. Samen namen we afscheid van familie en vlogen we naar Boedapest. 2 weken sliepen we op 1 kamer in een hostel, waar we veel lol hadden en binnen 2 dagen ons mooie appartementje wisten te fixen.
Toen Alemke daar ook nog bij kwam, waren we compleet. Snel werd ze omgedoopt tot Ali en we hebben een top tijd gehad met z’n drieën. We hadden het super naar ons zin en konden ons goed vermaken thuis, met kopjes thee, films, karaoke sessies, geklets en lekker kokkerellen. Probs voor Ali , die ons keer op keer weer verrasten met een heerlijke maaltijd. Koken was niet altijd even gemakkelijk, aangezien de supermarkten wel even andere koek waren dan in Nederland. Daarnaast was het buiten de deur eten zó goedkoop dat dat toch ook wel erg verleidelijk was.

Met school hebben we het nooit echt druk gehad, op wat last minute werk na. Het niveau was aanzienlijk lager dan in Nederland, wat ons allen keer op keer verbaasden. Studiepunten konden gemakkelijk gescoord worden door het schrijven van een paper (van slechts 5 pagina’s) of een erg gemakkelijk tentamen. De lessen werden ook niet effectief ingevuld en de docenten leken ook niet erg gemotiveerd. Maar desalniettemin heb ik natuurlijk wel dingen geleerd, omdat ik veel verschillende vakken had gekozen. En doordat de vakken weinig tijd in beslag namen, was er ruimte om 2 extra vakken en een Hongaarse cursus te volgen.

Ik heb alles voldoende afgesloten en vanaf november ook 3 maanden vrijwilligerswerk verricht op de Nederlandse school in Boedapest, bij de kleuters. Dit was een erg leuke en leerzame ervaring. Ik heb het hier erg naar mijn zin gehad!

Daarnaast was het vanwege de lage kosten en de tijd ook mogelijk om leuke uitstapjes te maken: Goulash festival, Balaton meer, Krakau, vrijwilligerswerk in een weeshuis, Bratislava, vakantie naar Ljubljana en Zagreb, concert Bruno Mars etcetera.

Naast het feit dat ik uitstapjes maakten binnen en buiten Hongarije, maakte Nederlandse vrienden en familie ook een uitstapje richting mij! Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tijd, de moeite, het geld en de ontzettend leuke tijd! In totaal zijn 15 mensen mij komen opzoek en dit had ik van tevoren nooit verwacht! Dus: Maxime, Kirsten, Elsemarie, Shanna, Laura, Koen, Papa, Mama (2x), Claire, Anouk, Sanne, Olga, Louise, oma en Anna: super bedankt!

Nu weer terug in Nederland valt de omschakeling tot nu toe erg mee. Ik heb het naar mijn zin thuis en kan terugkijken op een fantastische ervaring, waar ik veel heb geleerd en mezelf beter heb leren kennen. Deze week ben ik weer begonnen met de studie en volgende week ga ik ook beginnen met werken: bij Studiekring Bussum!

Iedereen bedankt voor het enthousiasme, de interesse, de steun, de skype-gesprekken, de lieve berichtjes en het volgen van mijn blog. Ik waardeer het heel erg!
En Willemijn en Alemke, het was super om met jullie mijn eerste uit-huis ervaring te delen, jullie waren geweldige huisgenoten. Daarnaast Maurice, Matthijs en Hanna ook bedankt voor alle gezellige avondjes en etentjes! Ik hoop dat er nog heel veel leuke reünietjes zullen volgen!!

Boedapest was geweldig!!

  • 04 Februari 2014 - 17:01

    Bianca Van Rossum:

    Oost, west, thuis best?
    Fijn dat je het ook weer leuk vindt om thuis te zijn!

  • 04 Februari 2014 - 17:16

    Willemijn:

    Het was super super super!!!! Leuke laatste blog Essie!! Tot morgen!!! :D

  • 04 Februari 2014 - 17:59

    Alemke:

    Lieverd ben je ook!

  • 05 Februari 2014 - 11:42

    Ria VanVoorst:

    Wat ontzettend leuk om jouw afsluitende verhaal te lezen!! Dapper dat je dit buitenland avontuur bent aangegaan. Mijn jongste dochter Iris is nu voor 3 maanden in Gambia; deels vrijwilligerswerk en deels voor research voor haar master. Jullie zijn allebei van die heerlijke doortastende meiden!! Liefs van Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Esmée

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 11396
Totaal aantal bezoekers 35394

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Boedapest

Landen bezocht: