Goulashfestival en schooldag 1 - Reisverslag uit Szolnok, Hongarije van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu Goulashfestival en schooldag 1 - Reisverslag uit Szolnok, Hongarije van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu

Goulashfestival en schooldag 1

Door: Esmée

Blijf op de hoogte en volg Esmée

10 September 2013 | Hongarije, Szolnok

Dag allemaal,
Vorige week donderdag was de introductie van de Sociale Wetenschappen Faculteit. We kregen voornamelijk uitgelegd hoe je je eigen rooster kan samenstellen. In Nederland had ik al een overzicht ontvangen met alle vakken die we konden gaan volgen en ik had dus al een voorselectie gemaakt. Maar donderdag kregen we pas een rooster te zien en konden we kijken of het mogelijk was om de voorselectie aan vakken daadwerkelijk te volgen.
De eerste schoolweek is het de bedoeling om naar alle colleges te gaan die je leuk lijken. De docenten introduceren hun vak, ze vertellen wat er behandelt gaat worden en wat er van je verwacht wordt. Aan het einde van de les beslis je of je het vak wilt volgen. Zoja, dan heb je een handtekening nodig van de docent. Ik had dus erg veel zin om te beginnen, om een beetje ritme te krijgen en leuke vakken uit te kiezen. Een aantal vakken die ik van tevoren had bedacht, konden niet, omdat ze op hetzelfde tijdstip worden gegeven. Het is dus een beetje puzzelen deze week.

Maar voordat we met school begonnen hadden we nog een heel weekend vrij!!
Donderdag na de introductie zijn we met een grote groep Erasmus studenten naar het park van het Nationaal Museum gegaan. Daarna gegeten met een aantal meiden en vervolgens uit geweest!
Vrijdag ben ik samen met m’n huisgenootjes naar het Margaret Island gegaan. Dit eiland ligt in de Donau. Er komen veel mensen naartoe om aan wat lichaamsbeweging te doen (helaas was ik m’n hardloop schoenen vergeten thuis, waar ik natuurlijk gigantisch van baalde, haha). Het eiland is 2,5 km lang en we hebben lekker gepicknickt naast een waterfontein. Om het uur was er een waterorgel! Er wonen geen mensen op het eiland, maar er is wel veel te doen. Zo is er een groot stadspark, hotels, zwembaden etc.

Zaterdag ben ik met Willemijn, Alemka, de mentor van Alemke, een Zweeds meisje en een meisje uit Ijsland afgereisd naar ‘the Capital of Goulash’. De mentor van Alemke, Petra, komt hier namelijk vandaan. De stad heet Szolnok en ligt ongeveer 100 km ten zuidoosten van Boedapest. Het is een hele mooie stad en elk jaar vindt hier het Goulashfestival plaats.
Bij het treinstation werden we opgehaald door de ouders en het zusje van Petra. We zijn de hele dag echt in de watten door ze gelegd. Bij aankomst kregen we een Hongaarse zelfgebakken delicatesse. Onderweg zagen we een aantal mooie gebouwen en een brug, welke symbool staat voor de stad. En op het festival aangekomen moesten we eerst een shotje zelfgemaakte Palinka nuttigen. Het was gigantisch druk en er waren heel veel soorten Goulash, ook waren er andere typische Hongaarse lekkernijen en souvenirs. We kregen een uitgebreide rondleiding, we moesten alles proeven en alles werd vertaalt.
Op een gegeven moment begon onze maag toch echt wel te rommelen van al die lekkere geuren en hebben we zelf een kommetje goulash genuttigd. Het was heerlijk! Daarna kregen we een toetje, een soort zoet brood van suiker met abrikozen jam in het midden. We hebben nog een rondje gelopen, naar afzichtelijke muziek geluisterd bij een podium en werden toen weer teruggebracht naar het station. Onderweg nog even langs de heerlijke en beroemde ijssalon. Ze waren echt zo aardig voor ons. Ze gaven aan dat ze het fijn vonden dat ze 1 dag als een soort familie voor ons konden zijn, aangezien we niet om de hoek bij onze eigen families zitten.
’s Avonds kwamen de jongens bij ons eten en hebben we een gezellige avond gehad, die een vervolg kreeg in o.a. een ruin bar bij ons om de hoek.

Zondag ben ik naar een Nederlandse kerkdienst geweest. Dit is elke eerste zondag van de maand, alleen deze keer was het een weekje later vanwege evenementen vorige week. Vorige week stond ik voor een dichte deur, maar deze week dus niet.
Gelukkig paste ik er nog bij zeg.. we waren in totaal met…. 6(!!) mensen (inclusief dominee en organist). Samen met papa heb ik deze kerk ook bezocht in juni. Er was nu een echtpaar dat er toen ook was en ik heb een man ontmoet. Hij heeft me van alles vertelt over de stad. Ook heeft hij vertelt over het bedrijf waar hij werkt. De volgende dag heeft hij meteen navraag gedaan bij zijn manager, ik heb mijn CV opgestuurd en wellicht hebben ze iets leuks voor me! Ik heb namelijk, vergeleken met Nederland, heel veel vrije tijd. Dus het lijkt me leuk om er nog iets naast te doen. Vrijwilligerswerk of in een bedrijf werken bijvoorbeeld.

Gisteren was het dan eindelijk zover.. Schooldag nummer 1. Ik begon om 14.00 uur met het college ‘Psychotherapy and culture’. Dit lijkt me een erg leuk vak, aangezien het totaal anders is dan wat ik tot nu toe heb gehad en het dus erg leerzaam zal zijn voor mij! Om 14.45 uur was er nog steeds geen docent. Maar om 15.00 uur was die er dan eindelijk. Hij was vergeten dat die college moest geven. We hebben een voorstel rondje gedaan en de docent heeft kort en bondig vertelt wat we zullen gaan doen. We mogen in groepjes zelf een onderwerp kiezen binnen het vak en hier dan een presentatie over geven en uiteindelijk een essay over schrijven, met behulp van de colleges, literatuur en gastcolleges.
Vervolgens had ik het vak ‘Contemporary Challenges of the Hungarian society’. Elke week komt er een andere docent aan het woord, allemaal behandelen ze verschillende domeinen binnen dit thema. Het lijkt me erg leuk om meer over de samenleving te weten te komen en verschillen en overeenkomsten te zien met West-Europa. Ook voor dit vak moeten we een essay schrijven over 1 van de domeinen die aan bod gaan komen. We kregen al meteen een college, dit was best apart aangezien de man niet zo goed Engels kon. Ook was ik verbaasd over veel dingen die hij zei, het was niet bepaald op universiteitsniveau. De eerste schooldag was dus best wennen, ik ben benieuwd naar de overige vakken.
Na afloop zijn we met een aantal studenten gaan eten in een straatje met allemaal Hongaarse (goedkope) restaurantjes!

Vandaag ben ik vrij en heb ik allemaal dingetjes geregeld. Ik heb o.a. een ticket gekocht voor een 3-daagse trip naar Krakow. We gaan onder andere Auschwitz bezoeken.
Ik heb hier echt heel veel zin in!! We gaan 20 september.

Zo, genoeg voor vandaag! xxxxxxxxxxxx

  • 10 September 2013 - 17:13

    Cok:

    Hé Esmée,
    Nog steeds leuk om jou wederwaardigheden te vernemen...
    Wat ik me voor moet stellen bij "afzichtelijke muziek" ?
    Kun je muziek daar zien? Heel apart. Dat vertel je vast nog wel een keer :)
    Al lezende wordt het wel steeds duidelijker dat "studeren in Budapest" iets heel anders is dan ik me er eerst bij voorstelde....... Restaurantjes, feestjes, ijsjes.......
    Blijf schrijven en genieten of in omgekeerde volgorde is ook goed...

    Groet "oudoom" Cok

  • 11 September 2013 - 13:47

    Marielle:

    Haha Es,
    Helaas is dit niet te liken en moet ik wel even een reactie onder plaatsen, want jouw oudoom heeft een erg leuke reactie op dit reisverslag. Leg dat maar eens uit wat we moeten voorstellen bij afzichtelijke muziek ;) haha het klinkt allemaal super leuk wat je beleeft. Het geeft mij weer heel veel heimwee naar mijn trip naar het buitenland. Dus zoals ik al zei hiervoor, ENJOY!
    X

  • 11 September 2013 - 16:21

    Oma En Opa:

    Hoi Esmée, We hebben je berichten gelezen en vinden het erg leuk dat we op deze manier op de hoogte blijven van je wel en wee in Boedapest.Je staat nu nog aan het begin,maar we krijgen niet de indruk dat je al druk bent met je studie,maar de gelegenheid hebt Boedapest te zien en met uitjes het bier te testen.Kijk wel uit al is het goedkoop,het zet wel zoden aan de dijk wat je gewicht betreft.Fijn dat je al een stel vrienden hebt en daar zo gastvrij door de familie van Petra bent ontvangen.Geniet maar voor het menens wordt met de studie.Leg ons later maar eens uit wat de verschillende studierichtingen,zoals "Contemporay Challenges of the Hungarian society",inhouden .Liefs Opa-Oma.

  • 11 September 2013 - 17:40

    Bianca:

    Hey Esmée,

    Mmmm, allemaal Hongaarse hapjes op een goulashfeest, je bent weer eens met je neus in de boter gevallen!
    Wat leuk dat je al kennis hebt gemaakt met je school. Ik hoop dat je net zo enthousiast bent over je andere vakken als over de twee vakken die je nu gehad hebt.
    Veel succes met het kiezen van de overige vakken!
    Zo veel mogelijk geniet van Boedapest in je vrije tijd!

    Liefs,
    Bianca

  • 15 September 2013 - 20:22

    Judith:

    Hi Esmee,

    Ik ben weer bijgelezen. Jullie huis ziet er riant uit zeg! Leuk om te lezen dat je in Szolnok bent geweest. Ik ben er zelf nog nooit geweest maar dat is de stad waar mijn nicht met haar gezin woont. Staat nog op mijn verlanglijstje om eens te bezoeken. De stad zelf is dus ook de moeite waard begrijp ik uit jouw verslag.
    Succes met het kiezen van je vakken. Ik hoop dat je toch op academisch niveau college gaat krijgen en je veel gaat leren. Veel plezier!

    Groetje,
    Judith

  • 18 September 2013 - 21:57

    Oud-oom Leen En Tante An Uit Zoetermeer:

    Ha Esmée,

    Van je opa Lammert hoorden we het één en ander over je studie in Hongarije. We kennen je niet zo goed maar vinden het leuk om onze achternicht een beetje te volgen. Zelf zijn we een aantal jaar geleden ook in Boedapest geweest en daarom zijn er wel voor ons bekende plekken bij die je noemt. We hebben toen over de Donau gevaren in de schemer en dat vergeten we nooit meer. Prachtig was het. En de band aan boord speelde natuurlijk "de schöne blaauwe Donau".
    Veel studieplezier daar en geniet van de prachtige stad en het studentenleven!!!

    groeten van
    oom Leen en tante An

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Szolnok

Esmée

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 35435

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Boedapest

Landen bezocht: