Balaton meer! - Reisverslag uit Siófok, Hongarije van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu Balaton meer! - Reisverslag uit Siófok, Hongarije van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu

Balaton meer!

Door: Esmée

Blijf op de hoogte en volg Esmée

19 September 2013 | Hongarije, Siófok

Lieve allemaal,

Inmiddels zitten de eerste 2 schoolweken er alweer op, de lijst met definitieve vakken is ingeleverd! Het was nog best lastig om de lijst bij elkaar te krijgen, omdat de vakken vorige week óf tegenvielen óf het was niet mogelijk om het vak te volgen. Uiteindelijk staan er 8 vakken + Hongaarse cursus op de lijst = 43 punten i.p.v. 30. Het niveau is namelijk niet zoals ik het gewend ben op de VU, het is makkelijker. De punten zijn vrij makkelijk te behalen. Daarom heb ik besloten extra vakken te volgen en op deze manier heb ik ook nog een back-up, mocht een vak toch niet lukken bijvoorbeeld.

Vooral het vak ‘Introduction to work and organizational psychology’ vind ik erg leuk. Dit ligt als een van de weinige vakken in het verlengde van mijn studie in Nederland, alleen nu met het ‘psychologie’ aspect en dat spreekt me heel erg aan. Ik vind het overigens niet erg dat de andere vakken minder in het verlengde liggen van mijn studie, want dat maakt het juist allemaal zo interessant. Voorbeelden hiervan zijn vakken als ‘minorities in the media’ en ‘psychotherapy’.

Afgelopen weekend zijn we met een groep van 15 internationale studenten naar het balaton meer afgereisd. Het idee was vorige week ontstaan en het was leuk dat andere ook enthousiast waren geworden. We zijn met de trein gegaan en hebben 1 nacht overnacht in Siofok. In het hoogseizoen is Siofok echt een jongerentrekpleister, nu was het al best uitgestorven. Maar we hebben er met z’n allen wat van gemaakt.
Zaterdag was het best koud, maar een aantal mensen hebben toch een duik genomen. We hebben lekker gechilld op een strandje en in de namiddag zijn we cocktails gaan drinken. Daarna een pizzaatje naar binnen geschoven. Aan het eind van de avond waren we alleen nog met Nederlanders over en toen hebben we een kijkje genomen in het ‘bruisende’ nachtleven. Maar wederom kwamen we tot de conclusie dat we daar toch echt te laat voor waren gekomen.

Zondag moesten we al vroeg uitchecken en hebben we lekker ontbeten en daarna zijn we opgesplitst. Aangezien het best lastig was om met zo’n grote groep activiteiten te doen, die iedereen leuk vindt. Met een groepje van 7 hebben we lekker aan het meer gezeten en in de middag voor 2 uur een zeilboot gehuurd (met staff). Al het werk werd gedaan en we konden heerlijk van het weer (want zondag was het wel lekker) en de omgeving genieten.

Gisteren heb ik mijn eerste Hongaarse cursus gehad en dit was erg leuk. Het is net alsof je weer in groep 3 bent beland. We begonnen met het Alfabet. Dit valt echt nog vies tegen want het alfabet heeft 40 (!!) letters. Vervolgens hebben we de nationaliteiten geleerd en daarna wat basiszinnetjes.
Szia! Rouvoet Esmée vagyok.
Het was heel interactief en aan het einde van de les kregen we huiswerk op voor volgende week. ’s Avonds zijn we gaan eten bij Maurice en Matthijs en de jongens hadden zich erg uitgesloofd: culinair hoogstandje. ’s Avonds lekker geskyped met opa, oma, tante Nies en mama en papa. Naast 2 vriendinnengroepen en papa en mama, hebben nu ook Laura en Koen een ticket geboekt naar Boedapest! Super leuk!!

Morgenochtend vertrek ik om 6 uur (OCHTEND:O) naar Krakau! Ik ben heel erg benieuwd wat ik allemaal ga zien en heb zin om nieuwe mensen te ontmoeten!
Na het weekend horen jullie weer van me!

Xxxxx Esmée

• 19 September 2013 - 22:26

Cok:

Heel leuk om weer een update te lezen van al je belevenissen.
    Blijf genieten en laat ons op afstand meegenieten....
    Groet uit Cronenburgh

• 19 September 2013 - 22:36

Van Rossum:

Hoi Esmee,
    Geweldig wat je allemaal in zo'n korte tijd al meemaakt aan leuke uitjes en belevenissen. Wat gaat de tijd dan toch snel, dat je alweer een maand daar bent en je al aardig je gang weet te gaan, je draai kunt vinden.
    Ook fijn dat je vakkenkeuze nu gemaakt is en je er enthousiast aan kunt beginnen. Hongaars leren lijkt inderdaad niet eenvoudig met zoveel letters, maar jij kunt dat vast wel aan! We beloven niet dat we je straks nog verstaan hoor! Veel plezier dit weekend, succes met de studie voor volgende week en natuurlijk een hartelijke groet van ons beiden!
    Tom en Joke

• 19 September 2013 - 23:18

Rieneke:

Hoi Esmée. Veel plezier dit weekend. Leuk om je even via Skype gesproken te hebben.

• 20 September 2013 - 14:38

Olga:

aaah klinkt zo goed esss! Heb heel veel zin om naar je toe te komen. Veel plezier dit weekend in krakau! xx