Nieuwe woonplaats! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu Nieuwe woonplaats! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu

Nieuwe woonplaats!

Blijf op de hoogte en volg Esmée

21 Augustus 2013 | Hongarije, Boedapest

Ik heb me er dan toch aan overgegeven.. een blog.

Na maanden voorbereidingen maandagavond aangekomen in Boedapest. Na een emotioneel afscheid van mama, Koen en opa op het vliegveld, konden we door de douane. Ik zeg 'we', want gelukkig heb ik Willemijn aan mijn zijde om me te vergezellen gedurende 5,5 maand.

Op het vliegveld konden we meteen studenten OV regelen (3850 forint per maand, zo'n €12,50). Na een warme reis met de bus en metro, kwamen we aan in ons hostel. De naam van het hostel is Origo en ligt heel centraal, vlak naast het parlementsgebouw. (http://www.origohostel.com/budapest/).
We konden nog even wat boodschapjes halen, o.a. avondeten. De Spar is tot 22.00 uur geopend. De volgende dag was deze overigens gesloten, net zoals vele andere winkels, aangezien het een nationale feestdag was.

Dinsdag 20 augustus, St. Stephen's Day.
Deze dag staat in het teken van de stichting van de Hongaarse Staat. De dag van de heilige held St. Stephen, de eerste koning van Hongarije (wie kent hem niet). Gedurende de hele dag vinden er festiviteiten plaats. Aan de Buda kant (wij zitten aan de Pest kant), waren de straten overvol met eettentjes, drinktentjes, heel veel mensen, traditionele kledij en dans. Om 17.00 uur vond er bij de St. Stephen's basiliek een mis plaats, waar ontzettend veel mensen en TV bij aanwezig waren (we zijn ook gefilmd!!). Na de mis vond er een grootschalige communie plaats en daarna werden de overblijfselen van St. Stephen (de rechterhand) middels een traditionele processie gepresenteerd: een optocht waarbij veel mensen, in traditionele kledij, langs kwamen. Deze hele happening duurde zo'n 2,5 uur.
Daarna hadden we wel trek in een pizzaatje. Vervolgens werd de dag afgesloten met een geweldig groot vuurwerk vanaf de Donau. Op 3 verschillende plekken in de rivier werden de mooiste pijlen afgeschoten, symmetrisch van elkander. Echt heel mooi en dat een half uur lang. We hebben genoten van deze start in onze nieuwe woonplaats!

Vandaag begon de dag een beetje stressvol, mama werd geopereerd. Best gek om dat op een afstand mee te maken en er niet bij te kunnen zijn. Nadat ik van het thuisfront bericht had gekregen dat de operatie volgens plan was verlopen, konden we met een gerust hart op stap.
Vandaag stond in het teken van: huizenjacht. En niet zonder succes! Na heel wat gesprekken en bezoekjes aan agency's hebben we 4 huizen bezichtigd. Op 1 huis waren we ter plekke verliefd. Uiteraard moesten we nog even kortsluiten met onze 3e huisgenoot, Alemke. Zij werd ook aangestoken door ons enthousiasme en morgenochtend hebben we een afspraak met 2 jongemannen om alles te regelen. Spannend!
Uiteraard hebben we deze vondst gevierd met een lekker dinnertje op het Deak tér, waar we werden vergezeld door prachtig trompetgetoeter en een telefoontje van mama!

Kortom: de eerste 2 dagen waren erg geslaagd. Nu gaan we onze voeten even wat rust gunnen. Morgen weer een nieuwe dag!

Liefs Es

• 22 Augustus 2013 - 05:35

Corné:

Hey Es,
    Hier vanuit Washington D.C. Heel veel succes met je avontuur!
    Corné

• 22 Augustus 2013 - 07:05

Ig:

hoi Lieverd,

twee reisverslagen om bij te houden de komende tijd.(love it!)
    Leuk om te lezen dat alles tot nu toe goed gaat met jou en de huizenjacht!
    Veel succes , en natuurlijk veel plezier!!

Dikke kus,

Ig

• 22 Augustus 2013 - 11:28

Joke Van Rossum:

Lieve Esmee,
    Vanmorgen belde je vader met de melding dat je een blog bijhoudt. Hartstikke leuk hoor!
    Zo kunnen we vanuit de verte toch je avontuur een beetje met je meebeleven. Je eerste twee dagen zijn zo te lezen heel goed verlopen en fijn als je al zo snel een stek zou kunnen vinden. Ik begrijp dat je derde kamergenote er nog niet is? Lekker he, dat je nog ruim de tijd hebt voordat de studie begint, nu kun je mooi genieten van de omgeving en de cultuur. Leuk dat je met je neus in de boter viel met het vuurwerk, je was er thuis al enthousiast over en dan is het leuk dat het ook volop te genieten valt en niet ergens ver weg is van waar je je bevindt.
    Fijn voor je dat het met je moeder zo goed is gegaan met de operatie en dat jullie makkelijk telefonisch contact konden hebben, zodat je wat geruster op pad kon gaan.
    Nou, ik maak dit bericht maar niet te lang, anders heb je bijna geen tijd om erop uit te trekken, als je eerst alle goedbedoelde berichten van het thuisfront moet doorlezen.
    Groetjes van ons alle vier en we verheugen ons op je verslaglegging!
    Liefs,
    Joke

• 22 Augustus 2013 - 19:40

Dick:

Wauw een woonplek!
    Felicitades

• 22 Augustus 2013 - 21:54

GranddadCok:

Hoi Esmee, wat leuk om te lezen! Vanuit een zomers Loenen aan de Vecht willen je "oudoom en oudtante" laten weten dat we trots zijn op de ondernemingszin van ons achternichtje. "De Onderneming" is een bekende term in de familie. We hopen dat we nog veel meer enthousiaste verhalen van je zullen lezen en wensen je alle goeds toe. Groet en liefs, Annet en Cok

• 23 Augustus 2013 - 13:32

Rieneke Van Eldik:

Hoi Esmée,
    Leuk om je blog te lezen! Veel plezier in Boedapest en vanaf nu volgen we 2 avonturen via het internet :-)

• 23 Augustus 2013 - 21:56

Klarinda Mons:

Hoi Esmee,

Wat leuk om je blog te volgen. Wat fijn dat je al een huisje hebt gevonden. Wat natuurlijk ook fijn is, is dat er zo'n goede supermarkt in de buurt zit. ;-) De slogan van Spar is dan ook : MIJN BUURT, MIJN SPAR! Voor Jan en mij is het al weer 23 jaar geleden dat wij in Boedapest zijn geweest, dus er zal wel veel veranderd zijn. We wensen je veel succes daar. Groetjes Klarinda en Jan Mons Spar Bilthoven ;-)

• 25 Augustus 2013 - 23:46

Mariëlle Heeren:

Lieve Es,

Tof om je zo te volgen! Klinkt allemaal goed hoor! Kom je zeker een keer opzoeken als je daar bent hoor. Hoeven we elkaar geen heel jaar te missen :)

Succes daar en we moeten maar snel een keer skypen!
    Dikke kus Jel