Trip to Krakow! - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu Trip to Krakow! - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esmée Rouvoet - WaarBenJij.nu

Trip to Krakow!

Door: Esmée

Blijf op de hoogte en volg Esmée

24 September 2013 | Polen, Krakau

Szia!

Afgelopen weekend heb ik een heel leuk weekend gehad in Polen. Ik ben namelijk meegegaan met een georganiseerde trip naar Krakau. Vrijdagmorgen om 6.30 uur vertrokken we met de bus. Om 8 uur werd de eerste fles Palinka al open getrokken. Dit is een populaire sterke drank in Hongarije (en erg vies).
Na de eerste stop in Slowakije had de bus wat opstart problemen. Aan alle jongens werd vriendelijk verzocht of ze naar buiten wilden komen om de bus te duwen. Maar tevergeefs…
Na een uur kreeg de buschauffeur de bus toch weer aan de praat, het is me nog een raadsel hoe die dat voor elkaar heeft gekregen.
Afijn, na 10 uur kwamen we dan eindelijk aan in Krakau (het was 400 km = 40 km per uur). De kamerindeling hadden we in de bus al geregeld. Ik sliep op een 9 persoonskamer. Erg gezellig dus! Aangezien we met een groep van 66 man waren, was het onmogelijk om alles gezamenlijk te doen. Dus al snel werden er groepjes gevormd. Ik ben vooral opgetrokken met de 8 anderen die ook bij mij op de kamer sliepen. We zijn naar een Pools restaurantje gegaan en hebben daar lekker gegeten. ’s Avonds gingen we met de hele groep uit. De club heette Shakers en het was erg leuk om te feesten met alle Erasmus studenten.

De volgende ochtend vertrokken we naar Auschwitz. Een erg indrukwekkend bezoekje, maar naar mijn mening een bezoek die je 1 keer in je leven gedaan moet hebben. We hebben Auschwitz I en Auschwitz II-Birkenau bezocht, onder leiding van gidsen.
Auschwitz I was het eerste kamp. Dit kamp diende als concentratie en werkkamp, voornamelijk voor Poolse intellectuelen en Russische krijgsgevangenen. Er stonden vele bakstenen barakken. Een aantal van hen zijn ingericht als tentoonstelling. Zo werden de gebeurtenissen die plaatsvonden in het kamp tentoongesteld aan het publiek. Er waren foto’s te zien en citaten van Nazi’s, documenten etc. Maar ook allemaal voorwerpen van de mensen die in de kampen geleefd hadden: bergen met kinderschoenen, brillen, kammetjes, haar…
We hebben verschillende barakken bezocht en zijn ook de kelder in geweest waar hele kleine cellen waren en waar verschillende ruimtes waren die dienden als straf ruimtes. Ook de schietmuur, crematorium en gaskamer gezien. Ik zal verder niet in detail treden. Mochten mensen het wel interessant vinden, dan kan ik er altijd op een ander moment nog meer over vertellen…
Op 3 km afstand van Auschwitz I is Auschwitz II-Birkenau gelegen. Dit kamp is later gebouwd, aangezien de Nazi’s vonden dat ze niet genoeg mensen in Auschwitz I per dag konden ombrengen. Dit kamp was dan ook veel groter. Er werd een dorp verwoest om plaats te maken voor het kamp, het kamp diende als vernietigingskamp en bood ruimte voor 100.000 gevangenen. Hoofddoel van het kamp: massavernietiging. Er waren 4 crematoria.
Het was echt heel indrukwekkend om daar te lopen. Dwars door het kamp lag de spoorrails. Er staat nog een wagon. Ongeveer 75% van de mensen die aankwamen in het kamp, na een vreselijke en lange weg, werden direct naar de crematoria geleid. Wij hebben ook de weg van de wagon naar de crematoria gelopen en dat was een van de moeilijkste dingen van het bezoek voor mij, echt bizar om daar dan te lopen en te bedenken dat vele duizenden mensen die weg hebben gelopen, op weg naar de dood. We hebben een tijd stil gestaan bij herdenkingsmonument. Vervolgens hebben we ook het verwoeste crematorium bekeken en verschillende barakken, waar de mensen leefden in erbarmelijke omstandigheden.

Al met al heeft het veel indruk op me gemaakt… Op de terugweg moest ik echt weer even de knop omzetten. We hebben wat gegeten en zijn met de hele groep naar een tram party gegaan. Was echt heel erg leuk. De tram reed rondjes door de stad en er waren 2 DJ’s die de rit tot een groot feest maakten. Er waren lichten, rookmachine etc… Alles was er. Echt grappig om met z’n allen te doen en de reacties van de mensen buiten was ook echt geweldig. Sommige mensen gingen mee dansen, bij anderen viel hun mond spontaan open. Na 2 uur zijn we naar een ondergrondse club gegaan!

De volgende morgen hebben we een walking tour door Krakau, de voormalige hoofdstad van Polen, gedaan. Mooie dingen gezien, zoals een mooi warenhuis, kasteel, stadspoort en kerk. Daarnaast heeft Krakau ook een mooi en gezellig plein. De stad is best knus en gezellig, leuke straatjes en dergelijke. Weer totaal anders dan Boedapest dus. Na 2 uur vonden Jos en ik het wel mooi geweest met de walking tour, dus hebben wij even een koffie met bagel naar binnen gewerkt. Een uurtje later zagen we de groep weer en hebben we de tassen gepakt: op naar de zout mijn.

De Wieliczka-zoutmijn ligt net buiten de stad. We kregen een rondleiding van 2,5 uur. De mijn is een van de oudste zout mijnen van de wereld. We werden rondgeleid over een 3,5 km lange route langs standbeelden van historische en mythische figuren, allemaal uitgehouwen in het rotsachtige zout. Verder zijn er een ondergronds meer, een kapel en oude werktuigen ter illustratie van de historie van de zoutwinning. We zijn afgedwaald tot 145 m onder de grond. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de zoutmijn gebruikt door de Duitse bezetters als opslagplaats. Bizar dat de mensen daar werkten, en naast mensen ook paarden. En ook bizar dat er zo ver onder de grond gewoon een restaurantje zat, waar je kon pinnen. De technologie van tegenwoordig….
Na een lekker tomatensoepje op 145m diepte, zijn we weer naar de bus geslenterd. Op naar Boedapest. We kwamen midden in de nacht terug. Willemijn was wakker gebleven, zodat ik al m’n belevingen kon vertellen. Het was een geslaagd weekend!!

• 24 September 2013 - 18:22

Patrick:

hey Esmee,
    Haha, kan er nou nooit een uitje zijn zonder pech onder weg!
    Wel leuk dat je na een erg indrukwekkend Auschwitz (I en II) meteen de knop kon omzetten voor een party-tram.
    Nog nooit van gehoord, maar vast erg leuk om de uitdrukkingen op gezichten
    van mensen aan de kant te zien ;).
    En ja, als je kan vertellen: ja, ik heb dit jaar dus een tomatensoepje op 145m diepte gegeten, dan kan je dag toch ook niet meer stuk?!
    Allemaal heel leuk om te zien en te lezen. Veel plezier verder!!

Patrick